Sociale media voor bedrijven
Het gebruik van sociale media is tegenwoordig niet alleen meer voor het onderhouden van de relatie met je familie en vrienden. Door sociale media in te zetten om je bedrijf een groter te laten groeien online bereik je steeds meer mensen. Voor de ondernemers die nog niet zo thuis zijn in het gebruik sociale media gaan we in deze blog een aantal handvatten geven zodat, ook deze groep gebruik kan gaan maken van sociale media.
Doelgroep
Allereerst is het essentieel dat je een helder beeld krijgt van hoe je doelgroep eruit ziet. Wanneer je iets handiger bent met computers kan je overwegen om de resultaten vanuit je Google Analytics account te gebruiken om een persona op te stellen. Op basis van deze resultaten is het mogelijk je doelgroep te bepalen op basis van verschillende ontdekkingen zoals; locatie, leeftijd, opleidingsniveau en zelfs het zoekgedrag van je doelgroep.
Wanneer je nog geen gebruik maakt van de verschillende (online) gereedschappen om je doelgroep bij te houden adviseren we je om een aantal van de volgende vragen voor jezelf te beantwoorden.
- Wie zijn je klanten en welke klanten zou je willen hebben
- Wat zijn de interesses van je doelgroep
- Welk probleem lost je bedrijf op?
Sociale media kanalen
Het is zeker mogelijk om dezelfde content te plaatsen op de verschillende sociale media kanalen. Echter,kan het zijn dat de gebruikers per medium erg kunnen verschillen. Denk aan bijvoorbeeld Instagram en Linkedin. De doelgroep die intensief gebruik maakt van Instagram zijn vooral jongere mensen die graag foto’s en video’s plaatsen van hun leven. Als je gaat kijken naar de groep die voornamelijk gebruik maakt van Linkedin, kan je al snel de conclusie trekken dat deze groep zich meer focust op de opkomende professionals en niet met het delen van hun dag op het platform.
Plannen
Veel mensen die net starten met sociale media lopen al snel te hard van stapel met het schrijven en plaatsen van berichten zonder waarde. Je sociale media aanwezigheid moet een uitbreiding zijn van je bedrijf en niet een plek waar je maar iets plaatst omdat je op sociale media wilt zitten. Om je een beetje op weg te helpen kan je gebruik maken van een inhaakkalender. Bij het gebruik van een inhaakkalender is het mogelijk om de speciale dagen (inhakers) te zoeken denk aan moederdag, valentijnsdag of zelfs nationale hashtag day. Als deze gebeurtenissen goed aansluiten bij je bedrijf is het slim om op deze dagen te laten zien dat je bestaat.
Denk aan een bloemenzaak. Je zet een bericht op sociale media met als onderschrift dat je verschillende bosjes bloemen al hebt klaar gemaakt voor moederdag. Door gebruik te maken van deze inhaker geef je waarde aan je doelgroep door het herinneren aan deze speciale dag maar ook het promoten van je product namelijk, je bloemen.