Het belang van goede communicatie tijdens de coronacrisis

Het belang van goede communicatie tijdens de coronacrisis

De huidige coronacrisis heeft impact op de hele wereld. Het heeft dus ook zeker impact op jouw medewerkers en dat moet je goed aanpakken. Belangrijk hierin is dat je Human Resources afdeling deze tijd goed communiceert met je medewerkers. Er zijn namelijk nog een hoop dingen onduidelijk over het werk van veel mensen. Dit leidt tot onzekerheid bij je medewerkers en dat is natuurlijk niet wat je wilt. Hoe je dit het beste aanpakt? Dat lees je hieronder!

Schep duidelijkheid door middel van je HR afdeling

Medewerkers zitten deze tijd met enorm veel vragen. Al deze vragen leiden tot enorm veel onzekerheid. Hebben ze namelijk nog wel een baan als deze quarantaine zo doorgaat en hoe zit het met vakantiedagen? Het is belangrijk dat de HR afdeling duidelijk communiceert met de medewerkers over deze vragen. Op sommige vragen zullen ze namelijk nog geen duidelijk antwoord kunnen geven omdat ze het simpelweg zelf ook nog niet weten. In deze gevallen kunnen ze de medewerkers het beste vertellen wat ze weten en zo eerlijk mogelijk zijn. Transparantie werkt beter dan informatie achterhouden.

Zorg voor het persoonlijke contact

In tijdens als deze verlangen we allemaal naar persoonlijk contact. Jammer genoeg is dit nu eenmaal niet meer mogelijk. Hoe je toch het dichtste bij komt? Videobellen! Dit geeft je medewerkers het gevoel dat ze nog steeds in contact staan met elkaar. Dit is belangrijk omdat de boodschap van een meeting of een nieuwe opdracht dan duidelijker overkomt. Non-verbaal taalgebruik speelt namelijk een grotere rol dan verbaal taalgebruik. Ook zullen je medewerkers het enorm fijn vinden om hun collega’s weer eens te zien die ze stiekem toch wel een beetje missen. 

Behoud de effectiviteit 

Nu hele bedrijven niet meer op kantoor kunnen werken wordt er al snel gevreesd voor omzetverlies. Om dit omzetverlies te minimaliseren is het belangrijk om goed te communiceren met je medewerkers. Thuiswerken wordt namelijk enorm lastig wanneer de communicatie onderling niet goed is. Regel je deze communicatie wel goed? Dan kan het goed mogelijk zijn dat je helemaal geen omzetverlies krijgt te verduren en misschien groeit je omzet zelfs wel.

Reageren is niet mogelijk.