Auto importeren kosten bij elkaar genomen

Auto importeren kosten bij elkaar genomen

De hoeveelheid auto’s dat wordt geïmporteerd uit het buitenland blijft stijgen en niet voor niets. Voor iemand die nieuw is met het importeren van een auto lijkt het ingewikkeld en kan dit afschrikken. Echter, kan het importeren van een tweedehands auto uit het buitenland voordelig uitpakken. Er komen uiteraard wel wat extra zaken bij kijken. Maar wie enkele stappen volgt, kan een mooie slag slaan. Maar wat gaat een auto importeren kosten? Wat maakt een import auto aantrekkelijk? We leggen het uit in dit blog. 

Auto importeren kosten berekenen

Wanneer je kiest voor een import auto, komen er natuurlijk kosten bij kijken. Zo moet je de auto aanschaffen en een prijs betalen aan de vorige eigenaar. Ook is het verstandig om een afhankelijk keuringsrapport te laten opstellen, voor dat je overgaat tot koop. Het vervoeren van de auto naar Nederland, na de koop, kost natuurlijk ook geld. Je kunt dit zelf doen, waarbij je kosten maakt voor de benzine. Maar je moet ook rekening houden met het vervoer naar de plaats waar je de auto gaat ophalen. Je kunt er ook voor kiezen om je auto via een bedrijf naar Nederland te transporteren via een vrachtwagen. In Nederland aangekomen met je langs de RDW voor een keuringsrapport en een Nederlands kenteken. Tot slot krijg je bij de douane nog te maken met de BPM-afdracht. Maar de vraag ‘wat gaat een auto importeren kosten?’ blijft voor elke auto en situatie anders. 

Wat maakt een import auto aantrekkelijk? 

De prijs van een import auto is heel verschillend. De genoemde kosten hierboven tellen sowieso mee. Ook al zitten er natuurlijk kosten verbonden aan het importeren van auto’s uit het buitenland, blijft het vaak toch aantrekkelijk om het te doen. Maar, waarom? 

Prijsverschil

Het aanbod van auto’s in het buitenland een stuk groter dan in Nederland. Daarnaast is de aanschafprijs van een tweedehands auto vaak stukken lager in het buitenland. Dit komt onder andere door de hoge BPM die bij aanschaf op een nieuwe, Nederlandse auto’s zit. Dit kan om duizenden euro’s verschil gaan, afhankelijk van de leeftijd en de aanvankelijke prijs van de auto. In Duitsland bestaat bijvoorbeeld het begrip ‘jahreswagen’. Dit zijn auto’s die door medewerkers van de autofabrikant tijdelijk zijn gebruikt. Deze auto’s hebben vaak minder dan 10000 kilometer op de teller. Zijn in perfecte staat en goed onderhouden.

Rijkere uitrusting

Bovendien is een auto invoeren extra interessant, omdat deze vaak standaard luxer zijn uitgevoerd. Dit komt, omdat de meeste Nederlandse auto’s uit de lease komen en daarom vanwege de bijtelling niet uitgebreid zijn uitgerust. Je komt op deze manier uit het buitenland sneller aan een volledig uitgevoerd model. 

Garantie

Een ander interessant detail om bewust van te zijn: Als je een jonge tweedehands auto in een land van de Europese Unie koopt, zoals Duitsland, die over merkgarantie beschikt, heb je hiermee ook garantie bij de lokale dealer. Dit valt onder Europese dekking. Ook als de auto niet onder de merkgarantie valt, is een buitenlandse dealer verplicht minimaal een jaar garantie te leveren.  

Reacties zijn gesloten.