Influencer marketing

Influencer marketing

Influencer marketing heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot een groot imperium. En dit blijft in de toekomst alleen maar groeien en groeien. Zo wordt voorspeld dat de komende 5 jaar zo’n 10 miljard dollar zal worden geïnvesteerd in influencer marketing. Je kunt als bedrijf niet meer achterblijven. Daarom vertel ik in dit artikel wat het is, hoe je het doet en wat het oplevert.

Wat is influencer marketing eigenlijk?

Influencer marketing is iets nieuws van de afgelopen jaren. Vroeger werden mensen al beïnvloed door een leider of iemand waar ze tegen opkeken. Het enige verschil is dat het kanaal veranderd is. Influencers zijn actief op social media en hebben veel volgers omdat ze consumenten inspireren. Vaak op een bepaald gebied. Denk bijvoorbeeld aan reizen, mode, kunst, eten, kinderen of sporten. Influencers publiceren over het algemeen verschillende soorten content, vaak met een product of dienst daarin verwerkt. Daardoor oefenen zij veel invloed uit op de consument.

Wat levert het op?

Nu duidelijk is wat een influencer inhoudt, is het tijd om te kijken naar de voordelen van influencer marketing.

  • Je kunt hierdoor een specifieke doelgroep bereiken. Doordat de meeste influencers content over een bepaald thema posten kun je goed onderscheid maken.
  • Influencers hebben een sterke band met hun volgers opgebouwd. Hierdoor kunnen ze online zichtbaarheid genereren voor een product of dienst. Daarnaast kunnen ze volgers aanzetten tot het verrichten van acties.
  • Uit onderzoek blijkt dat 84% van de consumenten aanbevelingen van familie en vrienden als invloedrijk en betrouwbaar zien. Influencers bouwen ook een bepaalde relatie op met hun volgers. Daarnaast hebben influencers iets “echts” waardoor ze zichzelf ermee kunnen identificeren.

Begrippenlijst

Tot slot zijn er een aantal specifieke begrippen dat regelmatig terugkomt in de wereld van influencer marketing. Voor wie pas net komt kijken bij influence marketing licht ik ze hieronder nog even kort toe.

  • Boomerang is een korte video van 2 seconde die een aantal keer voor- en achteruit afspeelt.
  • Een caption is een kort stukje tekst die wordt afgedrukt onder een Instagram post.
  • Feed is een bekend begrip in het vak. Influencers maken vaak bewuste keuzes als het gaat om hun instagram feed. Dat houdt in dat er bepaalde kleuren en thema’s worden ingezet om het totaalplaatje aantrekkelijk te maken en herkenbaarheid te creëren. Een feed is dus niets meer dan posts die goed bij elkaar passen
  • Follow-for-follow, ofwel ‘Volg je mij? Dan volg ik jou terug’.
  • Een influencer met 5.000 tot 50.000 volgers wordt een micro-influencer genoemd, Iemand met 50.000 tot 100.000 volgers een meso-influencer en een influencer die 100.000 tot 1.000.000 volgers heeft, wordt een nano-influencer genoemd. Daarnaast heb je nog een mega-influencer met meer dan 1.000.000 volgers.
  • Mensen achter Instagram-accounts met meer dan 10.000 volgers kunnen een link toevoegen aan hun stories. Hierdoor worden volgers naar een bepaalde pagina verwezen. Enorm waardevol als je meer traffic naar je website wil genereren.
Reageren is niet mogelijk.